De koffiemarkt zit vol kansen voor slimme ondernemers, daar schreef ik al eerder over.

Kansen zien, dat is al een kunst, maar die kansen dan ook echt aanpakken, HOE doe je dat?

In deze blogpost krijg je 4 voorbeelden van kansen in de koffiemarkt. (Nog meer voorbeelden in het webinar over dit onderwerp.)

De 4 kansen zijn niet alleen vindbaar in de koffiemarkt. Ze passen in bijna iedere markt waar innovaties zorgen voor structurele veranderingen in dagelijkse gewoontes.

Onder de kansen vind je een Supertip. Iets waar in de koffiemarkt nog te weinig, of verkeerd, gebruik van wordt gemaakt.

 

KoffiemarktKans 1: Vernieuwen met een verdienmodel

 

Voorbeeld: abonnement.

Iedereen heeft wel ergens een abonnement voor. Voor telefoon, kranten en tijdschriften vinden we het heel gewoon.

Voor ieder product dat we regelmatig gebruiken is een abonnement een passend verdienmodel. Er zijn abonnementen voor sokken, scheermesjes, condooms, fruit en kattenvoer.

Dus ook voor koffie.

Bij ‘abonnement’ denken veel mensen aan iets waar je moeilijk vanaf komt. Een blok aan je been. Iedere maand een boek waar je niet om gevraagd hebt.

Coffee Subscriptions zijn in de VS al jaren populair. In Nederland pakken slimme ondernemers deze kans snel aan. Zij gebruiken dit verdienmodel niet om klanten ‘vast’ te zetten, maar om een service te verlenen.

Abonnementen maken van een product een dienst.

En dat is precies waarom dit een kans is in de koffiemarkt: er is behoefte aan koffie-ontdekkingstochten. Maar dan wel met gemak.

Een abonnement van een koffieleverancier waarbij je iedere maand dezelfde koffie toegestuurd krijgt, is weinig vernieuwend.

De kans zit in abonnementen die een ontdekkingstocht door de koffiewereld verzorgen.

Voorbeelden van koffie-abonnementen in Nederland:

Roast, The CoffeeVine, Nespresso, de Koffiejuffrouw.

 

KoffiemarktKans 2: Vernieuwen met lokaal karakter

 

Voorbeeld: microbranderij.

‘Local Heroes’ is een term die trendwatchers als een tijdje roepen, samen met ‘ambacht’ en ‘specialty’.

Lokaal, weten waar je producten vandaan komen en het liefst uit de regio, het is in ‘food’ onmisbaar geworden.

‘Heroes’, weten wie je brood heeft gebakken (de plaatselijke bakker!) geeft mensen al eeuwen een reden om naar een speciaalzaak te gaan. Speciaalzaken krijgen veel ruimte in vernieuwende markten zoals de koffiemarkt.

Het koffieschap in de supermarkt is het bewijs dat we willen weten waar onze koffie vandaan komt. Je kan er koffiebonen uit Brazilië, Kenia en Indonesië vinden. Dat kon 10 jaar geleden echt nog niet.

De nieuwe kansen liggen niet in de supermarkt, maar juist bij speciaalzaken waarbij ruimte en aandacht is voor extra service en diensten.

Het willen-weten wie de koffie heeft geselecteerd, gebrand en verpakt, dat geeft een kans aan kleinschalige koffiebranders met een microbranderij.

Mensen zijn op zoek naar producten van goede kwaliteit en met een persoonlijk kenmerk. Ze kennen hun bakker en slager bij naam. Het geeft ze een betrouwbare gewoonte.

Steeds meer mensen kunnen hun route langs hun bakker, slager en groenteboer uitbreiden met een koffiebrander.

Op dit moment zijn de meeste microroasters nog te vinden in steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Zij bevinden zich niet in het centrum, maar juist in buurten waar ze hun vaste klanten vinden. (Microroasters kunnen het internet als extra verkoopkanaal gebruiken, zie KoffiemarktKans supertip.)

Nieuwe kansen voor slimme ondernemers liggen juist in de minder grote plaatsen in Nederland, buiten de Randstad. Op locaties waar de plaatselijke bakker nog kan bouwen op het vertrouwen van zijn vaste klanten en waar behoefte is aan speciaalzaken waar ‘iets te doen’ is.

Voorbeelden van microbranderijen in Nederland:

Lot Sixty One, Headfirst Coffee Roasters, White Label Coffee Roasters, Het Koffielab, Dutch Barista Coffee, Aloha, Hopper, CoffeeCompany, etc., etc.

 

KoffiemarktKans 3: Vernieuwen met educatie

 

Voorbeeld: barista- en koffietrainer.

In een groeiende en ontwikkelende markt is er nieuwe ruimte voor kennis-ondernemers, ook in de koffiemarkt.

Met de strategie ‘learn-share-earn’ kunnen slimme ondernemers snel een start maken als koffie- en baristatrainer. Voeg de supertip (zie hieronder) toe en je kan morgen beginnen.

Specialisatie als koffie- of baristatrainer maakt deze KoffiemarktKans compleet. Kiezen voor een vak binnen de koffiemarkt, een bepaalde regio of voor een type ‘student’ geeft direct een voorsprong op concurrenten.

Succesvolle trainers in de koffiemarkt hebben naast up-to-date koffiekennis ook kennis van trainingsmethodieken en een slim promotiesysteem.

Voorbeelden:

ICT Academy, Cocoon Coffee, World of Barista, Leopold Koffieschool, De Online Koffiecursus. (En veel freelance trainers.)

 

KoffiemarktKans 4: Vernieuwen met service

 

Voorbeeld: koffie op locatie.

Hoewel kwaliteitskoffie op locatie niet nieuw is, is er juist nu enorm veel ruimte voor slimme ondernemers met deze service.

De kwaliteitskoffie-op-locatie-markt met freelance barista’s, mobiele koffiebars en koffietrucks begint na een snelle groei van aanbieders richting de volwassenheidsfase toe te gaan.

Dit betekent dat de groei van de markt nog door zal zetten, dat er behoefte is aan stabiele, betrouwbare partijen en dat de markt een bestaansrecht heeft voor de lange termijn.

Slimme ondernemers pakken deze kans met uitgesproken en unieke services. In deze markt gaat het niet om producten (koffiebonen, machines en cappuccino), maar om diensten.

Ondernemers die zich richten op het verlenen van service voor hun klanten, kunnen bouwen op een stabiele basis voor hun bedrijf.

Voorbeelden:

Barista Company, MobiCcino, Casa Barista, Kaldi Mobiel, RockaCoffee, BaristaBrothers, Espressi, Independent Barista, etc., etc.

 

KoffiemarktKans Supertip: Vernieuwen met een

communicatiekanaal: internet

 

Dat het internet de wereld op z’n kop heeft gezet, dat is geen nieuws. Toch geeft het internet nog enorm veel kansen in de koffiewereld, die, vreemd genoeg, nog nauwelijks worden gepakt.

Het internet is een Supertip en maakt van iedere KoffiemarktKans een SuperKans. Of je nu een ander verdienmodel toe gaat passen, een Local Hero bent of een kennisproduct wilt lanceren, een slim online systeem zal je een boost geven.

Slim gebruiken van het internet kan nieuwe koffiebedrijven en -ondernemers direct een voorsprong geven op hun concurrenten. Zeker op spelers in het deel van de koffiemarkt waar een traditionele manier van werken nog de standaard is.

Vooral bij grote koffiebedrijven wordt het internet onderschat en onhandig gebruikt.

Wat offline werkt (bijvoorbeeld advertenties in bladen en verkoopbrochures) werkt online niet, of helemaal anders.

Voor slimme ondernemers is er nog een reden om gebruik te maken van ‘online’ en gebruik te maken van hun lokale karakter. Slimme ondernemers hebben iets wat DE, Starbucks en Jura niet hebben.

Een unieke persoonlijkheid.

Online communiceren en promoten werkt het beste met een eigen geluid, een unieke persoonlijkheid. Of je nu alleen of met een team werkt, je hebt direct een voorsprong op de grotere organisaties.

Moet je jezelf wel laten zien en niet ineens heel zakelijk gaan schrijven en doen.

Slimme ondernemers hebben geen enorme budgetten nodig om beroemdheden in te schakelen om hun verhaal te vertellen, dat doen ze zelf. Met een minimaal budget.

Er zijn nog te weinig voorbeelden van ondernemers in de koffiemarkt die ‘online’ echt goed gebruiken.

Het openen van een webshop en het (laten) maken van een mooie website is niet genoeg. Net als het hebben van een goede espressomachine nog geen perfect shot geeft. Je moet wel weten hoe je er gebruik van maakt.

 

Deze KoffiemarktKans is dan ook de Supertip voor koffie-
ondernemers. (En ik help je graag deze kans aan te pakken!)

 

[Webinar] Hoe pak je de nieuwe kansen in de koffiemarkt?

 

Ga hier naar de replay van dit webinar

 

Dinsdag 7 oktober om 20.00 uur

Na dit webinar zie je de nieuwe kansen in de koffiemarkt voor jou als ondernemer en voor je bedrijf. Je weet ook hoe je de kansen kan pakken.

Aanmelden voor het webinar is gratis.

Webinar: Hoe pak je de nieuwe kansen in de koffiemarkt?
Spreker: Moniek Smit
Datum: 7 oktober 2014
Tijd: 20.00 uur
Replay: Ja, beschikbaar voor aanmelders na het live webinar

 

Ga hier naar de replay van dit webinar