Van 7 tot en met 10 januari 2013 vindt Horecava weer plaats in de Rai in Amsterdam. Ik noem het weleens de nieuwjaarsreceptie voor de horeca, want voor je het weet sta je met een glaasje in de hand met oude bekenden bij te praten.
Horecava is natuurlijk geen receptie. Het is een vakbeurs. Honderden leveranciers voor horecabedrijven bereiden zich vaak maanden voor op deze beurs en investeren tienduizenden euro’s om nieuwe klantrelaties te beginnen en oude relaties te verbeteren.
De voorbereiding op het beursbezoek door horecaprofessionals is wat korter en goedkoper. Er worden toegangskaarten geregeld via een leverancier. Een dag van te voren even kijken via de treinreisplanner hoe laat de trein ook alweer gaat en het beursbezoek is geregeld.
Ik betrap mijzelf er ook op dat als ik naar een beurs ga, ik niet veel verder kom dan het regelen van vervoer en entree. Ik werp nog wel een blik op de lijst van exposanten, maar daar word ik niet veel wijzer van. De bekende en onbekende namen op de lijst zeggen mij niets, ik weet niet wat ik aan ze kan hebben.
Zoals altijd, denk ik er even over na. Wanneer is een beursbezoek succesvol voor de bezoeker? Wat is het doel?
Het helpt in ieder geval enorm als de bezoeker met een doel naar de beurs komt. Geen enkele horecaondernemer is helemaal tevreden over zijn of haar bedrijf. Een ondernemer kan zichzelf afvragen of hij tevreden is over zijn personeel, apparatuur, routing, producten, uitstraling, meubilair, administratie, menukaart, prijzen, etc.. Er zijn er altijd wel twee of meer waarvan verbetering het leven wat makkelijker zou maken.
Kijken naar de aspecten van het horecabedrijf die niet goed gaan en beter kunnen, vindt geen enkele ondernemer aangenaam. Het liefst wuiven we de pijnpunten weg met gedachten als “daar is niet veel aan te doen”, “dat is nu eenmaal zo” en “daar is nu geen geld voor”.
Het bewust-zijn van de pijnpunten binnen het bedrijf is geweldig. Wegwuiven, dat gaan we niet meer doen. We vragen onszelf “Welk aspect van mijn bedrijf zou ik nu het liefst verbeteren?” en daarmee gaan we aan de slag. Bijvoorbeeld verbetering van productkennis, promotie naar de juiste doelgroep, de uitstraling van de producten, de duurzaamheid van het bedrijf, het onderscheidend vermogen van de menukaart, de workflow tijdens piekuren etc..
In plaats van te accepteren dat ‘het nu eenmaal zo is’, gaan we er vanuit dat verbetering altijd mogelijk is. Er zijn namelijk experts op het te verbeteren gebied die dolgraag hun kennis met jou willen delen. Ze willen je helpen om te verbeteren, want dat is hun doel.
Al deze experts zijn tijdens Horecava te bezoeken en aan te spreken. Vaak wel drie tot tien experts voor dezelfde verbetering. Het enige wat horecaondernemers hoeven te doen, is met het verbeterpunt in het hoofd naar Horecava gaan. Dan wordt het bezoek vanzelf succesvol.
Deze column werd gepubliceerd in CoffeePro – 2013, 01
Moniek Smit is tijdens Horecava te vinden op de stand van Alproccino.
Over de Auteur
Moniek Smit is barista, koffietrainer, columnist en consultant. Ze werkt volgens een businessmodel van nu en bestudeert online marketing.
Via coffeeconsulting.nl helpt ze (toekomstige) koffieprofessionals aan kennis en netwerk. Moniek is ook bekend als @koffiejuf.
Column: klaar voor Horecava 2013
Van 7 tot en met 10 januari 2013 vindt Horecava weer plaats in de Rai in Amsterdam. Ik noem het weleens de nieuwjaarsreceptie voor de horeca, want voor je het weet sta je met een glaasje in de hand met oude bekenden bij te praten.
Horecava is natuurlijk geen receptie. Het is een vakbeurs. Honderden leveranciers voor horecabedrijven bereiden zich vaak maanden voor op deze beurs en investeren tienduizenden euro’s om nieuwe klantrelaties te beginnen en oude relaties te verbeteren.
De voorbereiding op het beursbezoek door horecaprofessionals is wat korter en goedkoper. Er worden toegangskaarten geregeld via een leverancier. Een dag van te voren even kijken via de treinreisplanner hoe laat de trein ook alweer gaat en het beursbezoek is geregeld.
Ik betrap mijzelf er ook op dat als ik naar een beurs ga, ik niet veel verder kom dan het regelen van vervoer en entree. Ik werp nog wel een blik op de lijst van exposanten, maar daar word ik niet veel wijzer van. De bekende en onbekende namen op de lijst zeggen mij niets, ik weet niet wat ik aan ze kan hebben.
Zoals altijd, denk ik er even over na. Wanneer is een beursbezoek succesvol voor de bezoeker? Wat is het doel?
Het helpt in ieder geval enorm als de bezoeker met een doel naar de beurs komt. Geen enkele horecaondernemer is helemaal tevreden over zijn of haar bedrijf. Een ondernemer kan zichzelf afvragen of hij tevreden is over zijn personeel, apparatuur, routing, producten, uitstraling, meubilair, administratie, menukaart, prijzen, etc.. Er zijn er altijd wel twee of meer waarvan verbetering het leven wat makkelijker zou maken.
Kijken naar de aspecten van het horecabedrijf die niet goed gaan en beter kunnen, vindt geen enkele ondernemer aangenaam. Het liefst wuiven we de pijnpunten weg met gedachten als “daar is niet veel aan te doen”, “dat is nu eenmaal zo” en “daar is nu geen geld voor”.
Het bewust-zijn van de pijnpunten binnen het bedrijf is geweldig. Wegwuiven, dat gaan we niet meer doen. We vragen onszelf “Welk aspect van mijn bedrijf zou ik nu het liefst verbeteren?” en daarmee gaan we aan de slag. Bijvoorbeeld verbetering van productkennis, promotie naar de juiste doelgroep, de uitstraling van de producten, de duurzaamheid van het bedrijf, het onderscheidend vermogen van de menukaart, de workflow tijdens piekuren etc..
In plaats van te accepteren dat ‘het nu eenmaal zo is’, gaan we er vanuit dat verbetering altijd mogelijk is. Er zijn namelijk experts op het te verbeteren gebied die dolgraag hun kennis met jou willen delen. Ze willen je helpen om te verbeteren, want dat is hun doel.
Al deze experts zijn tijdens Horecava te bezoeken en aan te spreken. Vaak wel drie tot tien experts voor dezelfde verbetering. Het enige wat horecaondernemers hoeven te doen, is met het verbeterpunt in het hoofd naar Horecava gaan. Dan wordt het bezoek vanzelf succesvol.
Deze column werd gepubliceerd in CoffeePro – 2013, 01
Moniek Smit is tijdens Horecava te vinden op de stand van Alproccino.
Over de Auteur
Moniek Smit is barista, koffietrainer, columnist en consultant. Ze werkt volgens een businessmodel van nu en bestudeert online marketing.
Via coffeeconsulting.nl helpt ze (toekomstige) koffieprofessionals aan kennis en netwerk. Moniek is ook bekend als @koffiejuf.
Mail: [email protected]
Stuur door: