Met de verschillende ‘beste koffie’-lijsten van dit jaar, lijkt er een nieuwe trend te zijn ontstaan. De trend waarbij iedereen graag hoort dat zijn of haar koffie zo prima is. Zelfs de garagehouder doet er aan mee. ‘Vind je ‘m zo goed?’, vraagt hij zonder het antwoord af te wachten.

Nu is de verwachting van grote invloed op de beoordeling van een kopje koffie. Bij de garage verwacht ik een bekertje hete koffie. Goed sterk. Als ik dat dan krijg, ben ik best tevreden. Als de koffie ook nog een beetje vers is, ben ik erg tevreden.

Toch zal ik niemand naar de garage sturen omdat de koffie daar zo goed is. Wel als de monteur mijn auto goed onderhoudt. De koffie is een serviceproduct waarmee de wachtende klant tevreden gehouden moet worden. De kranten en tijdschriften vallen onder dezelfde kostenpost.

Als hetzelfde bekertje koffie wordt geserveerd in een café en de caféhouder vraagt of het zo goed is, is het antwoord al anders. De koffie is voor de caféhouder misschien niet zijn belangrijkste product, maar het is ook geen serviceproduct. Ik ben in het café gaan zitten om even uit te rusten, te schuilen voor de regen of gewoon voor de gezelligheid. Ik kom niet speciaal voor de koffie, maar betaal er wel voor.

Mijn verwachting is hoger dan bij de garage, maar ik verwacht nog geen topkoffie. Gewoon, verse koffie in een warm en schoon kopje, geserveerd met een glimlach. De inrichting, muziek en sfeer zijn net zo bepalend voor de kans op mijn terugkomst, als de kwaliteit van de koffie.

Weer anders is het als ik naar een koffiebar ga. Dan verwacht ik echt goede koffie. Beter en lekkerder dan thuis. Ik kom hier speciaal voor de barista en zijn koffie. De inrichting, muziek en sfeer moeten de koffie begeleiden. Hier komen ze er niet vanaf met zomaar een kop verse koffie. Ik verwacht meer.

Als in de koffiebar de koffie niet fantastisch is, klopt er iets niet. Dan kan ik net zo goed naar het leuke, gezellige café gaan. In de koffiebar moet de koffiekwaliteit altijd top zijn. Daar wil ik ook best meer voor betalen.

In alle ‘beste koffie’-lijstjes staan veel verschillende horecagelegenheden. Het is moeilijk om een goed oordeel te vormen over een kopje koffie, zonder hierbij de verwachting mee te nemen.

Stel je krijgt een verse koffie in een warm, schoon kopje bij de garage. Dat is meer dan je verwacht, het is fantastisch! De koffie bij garage X krijgt dan vier sterren. Want het is echt heel goed, voor een garage. Als je datzelfde kopje koffie bij een koffiebar krijgt, ben je teleurgesteld, het is te gewoon, niet meer dan twee sterren.

Begin dit jaar werkte ook ik aan een lijst met plekken waar je goede koffie kan drinken. Op zoek naar die plekken, dacht ik er niet aan om naar een benzinestation, stationsrestauratie of bruine kroeg te gaan. Ik zocht de plekken op waar barista’s dagelijks hun best staan te doen om echt goede koffie te maken. Wat dan overblijft, is een meningsverschil over smaak.

Deze column werd gepubliceerd in CoffeePro-05 2012.