De afgelopen 15 jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest in de koffiemarkt. Van koffiepads tot specialty coffee: de markt is opnieuw verdeeld en biedt nieuwe kansen voor ondernemers.

Slimme ondernemers pakken hun kans en starten vernieuwende bedrijven en concepten in de koffiemarkt.

Maandelijks nieuwe koffiebars in Nederland

Het meest zichtbare voorbeeld van de vernieuwing zijn de gespecialiseerde koffiebars.
Zowel het aantal onafhankelijke bars zoals White Label Coffee, Back to Black en Rum Baba (Amsterdam) als nieuwe vestigingen van franchiseformules zoals Doppio Espresso en Bagels&Beans nemen in rap tempo toe.

Nieuwe kansen in de koffiemarkt

De grootste groei van het aantal nieuwe koffiebedrijven is te danken aan bedrijven en ondernemers die niet altijd zichtbaar zijn.
Dit zijn nieuwe koffiebranderijen, baristaservices, (rollende) koffiecateraars, adviesbureaus, koffietrainingbureaus, koffieblogs, koffie-abonnementen, koffie-apps….
Voorbeelden: ITC Academy en Leopold Koffieschool (koffie-opleidingsinstituten), Barista Company en Independent Barista (koffiecateraar en baristaservices), The Coffeevine en Roast (specialty coffee-abonnementen).

Geen garantie voor succes

De koffiemarkt is geen droomwereld voor ondernemers. Niet ieder nieuw bedrijf of concept is een succes. Goede koffie is geen garantie voor een goede omzet, de concurrentie neemt toe.
Slimme koffie-ondernemers die hun bedrijf willen verbeteren of laten groeien, verdiepen zich in hoe ze de concurrentie een stapje voor blijven, met zowel vakkennis als ondernemersvaardigheden.

Primeur: Trainingsprogramma speciaal voor ondernemers in de koffiemarkt

In oktober 2014 start Moniek Smit Coffee Consulting B.V. met het programma Focus op Slim Ondernemen. Tijdens het trainingsprogramma werken (toekomstig) ondernemers vijf maanden intensief aan de lancering van hun eigen koffiebedrijf of -project.
Dit programma is geschikt voor startende en ervaren ondernemers in de koffiemarkt die willen leren hoe ze hun ideeën kunnen realiseren.

Geen koffietraining, wel koffiemarketing

Initiatiefnemer Moniek Smit: “Dit nieuwe trainingsprogramma is speciaal samengesteld voor mensen die succesvol willen ondernemen in de koffiemarkt. Met meer dan twaalf jaar ervaring in de koffiemarkt als pionier en ondernemer ga ik gemotiveerde deelnemers helpen om binnen vijf maanden hun koffiebedrijf of concept te lanceren.”

Smit: “Goede koffie- en baristatrainingen zijn ondertussen beschikbaar door heel Nederland. Hoe je vervolgens met die kennis en kunde een goede boterham kan verdienen, dat vind ik interessant.”

Meer informatie over het trainingsprogramma voor ondernemers in de koffiemarkt:
http://coffeeconsulting.nl/programma-focus-op-slim-ondernemen/

 

(Dit persbericht gebruiken? Mail naar [email protected] voor extra beeldmateriaal)