Het schrijven van blogs begon als een plezierige hobby. Als Koffiejuf typte ik erop los en begon ik een eerste blog in 2010 . Ik verwonderde me over koffie- en baristatoestanden en gooide er regelmatig een scherpe of zweverige gedachtegang in. (Een verzameling van die eerste blogs vind je hier) Ik had best wat trouwe lezers en kreeg regelmatig complimenten. Mijn moed om te schrijven en om wat ik schreef ook te laten lezen groeide.

Bloggen volgens een systeem

Toen begon ik te leren over de (Amerikaanse) manier van online marketing. Ik ging naar een businesscoach en bracht de theorie in de praktijk. Mijn manier van bloggen was nog niet goed genoeg om er daadwerkelijk klanten mee te krijgen. Een blog als marketinginstrument gebruiken, daar is een systeem voor.

Het systeem werkt

Ik kan niet anders zeggen dan dat het systeem werkt. Als je het volgens het boekje doet, dan komen de bestellingen precies binnen wanneer het gepland is. Ik verwonderde mij daarover en ben er nog steeds enthousiast over. Het vergrootte mijn moed om alleen nog maar te doen wat ik interessant vond om te doen.

Ongeveer een jaar geleden veranderde mijn manier van werken weer. Ik ging samen met een businesspartner aan de slag met Smit Prins Amsterdam Agency. Mijn advies- en coachingsdiensten doe ik nu voor een beperkt aantal klanten. De actieve online marketing van die diensten zette ik op ‘pauze’. Er kwamen bijna een jaar lang geen nieuwe blogs.

Als bloggen niet nodig is

In de tijd dat ik niet blogde en ook nauwelijks mailings verstuurde, kwamen er toch nieuwe klanten via de website op mijn weg. Het jarenlange ‘zaaien’ blijft nog lang vruchten afwerpen. Hoewel het niet ‘nodig’ is om weer nieuwe blogs te schrijven, ga ik het wel weer doen. Ik mis het.

Dankzij de blogpauze heb ik de moed om weer persoonlijkere blogs te schrijven. Niet volgens een systeem, maar volgens mij. Dat betekent niet dat de blogs nu een grote ‘Moniek Smit Show’ gaan vormen, maar ze zullen wel mijn visie op ondernemen, werken en de andere dingen in het leven reflecteren.

Het helpen van (nieuwe) ondernemers die hun weg zoeken in de koffiemarkt (en steeds vaker ook daarbuiten) geeft mij veel energie. Door het delen van positieve en negatieve ervaringen in blogs hoop ik een verschil te blijven maken.