Een ondernemende koffiedame schreef mij laatst: “Moniek, je bent goed in het doden van de droom. En dat is juist een compliment!”

We hadden de dag daarvoor gesproken over het project waar door haar al veel energie in was gestopt. Aan het einde van dat gesprek was het project verleden tijd. Niet leuk, wel eerlijk.

Maar er was ook een nieuw idee, ontstaan na het beantwoorden van een paar eenvoudige vragen. Die vragen hadden de ondernemende koffiedame veel tijd, geld en energie kunnen besparen.

 

De keukentafel-ideeën

Dagelijks ontstaan er nieuwe ideeën voor een koffiebedrijf of -project. De ideeën ontstaan aan de keukentafel, maar ook aan de vergadertafel.

Meestal begint het idee met: “Zou het niet geweldig zijn als……..?”

 

Zou het niet geweldig zijn?

Ondernemende mensen kijken direct naar mogelijkheden om het geweldige idee ook werkelijkheid te laten worden. Ze zijn enthousiast. Ze laten zich niet tegenhouden. Ze duiken in het ‘HOE’. Actie!

- Hoe kunnen ze die geweldige situatie creëren?
- Hoe kunnen ze de juiste partijen erbij betrekken?
- Hoe kunnen ze beginnen?
- Hoe krijgen ze de financiering rond?
- Hoe gaat het heten, hoe ziet het logo er uit?
- Hoe kan het nog geweldiger worden?

 

Geweldig? Voor wie?

Even terug naar “Zou het niet geweldig zijn als……….?”

9 van de 10 keer gaat het over iets wat de ondernemer zelf geweldig zou vinden. (En dat zullen anderen toch ook geweldig vinden?)

De teleurstelling is groot als het idee slechts een idee blijft, omdat anderen maar niet in willen zien hoe geweldig het is.

Voorkom de teleurstelling (en verspilling van tijd, geld en energie) van een ‘mislukt’ project door de volgende vraag te beantwoorden:

Voor wie zou je idee geweldig zijn?

Zijn dit inderdaad mensen zoals jij? Of zijn het je klanten? Of zijn het andere mensen die je kan helpen?

Wat is je specifieke doelgroep voor dit idee?

Extra tip: ‘Iedereen die …. (bv. graag koffie drinkt)’ is nog niet precies genoeg.

 

WAAROM is je idee geweldig?

Eén van de grootste valkuilen voor ondernemers is het aannemen dat de doelgroep die je op het oog hebt, ook echt behoefte heeft aan je idee.

De grote vraag is dan ook: WAAROM is je idee geweldig voor je doelgroep?

+ Wat hebben de mensen in je doelgroep er aan?
+ Wat maakt het leuk/interessant/groot/mooi/lekker genoeg om er aandacht aan te geven?
+ Welke verandering breng je teweeg voor ze?
+ Welk probleem of welke wens hebben ze?
+ Waarom zouden ze jouw idee gebruiken en niet dat van een ander?

 

Toets je idee voor je koffiebedrijf of -project

Wil je weten of je idee ècht geweldig is? En wat je nog kan doen voordat je er je tijd, geld en energie in gaat stoppen?

Ga verder dan de keuken- of vergadertafel, toets je idee. Meld je hieronder gratis aan voor een telefonisch gesprek met Moniek Smit.



Naam
E-mailadres *
Telefoonnummer *
Je gegevens worden nooit gedeeld