Tijdens de Focusdag Ondernemen met Koffie 2014 had ik de kans om een deel van mijn ervaring en kennis te delen met meer dan 20 ondernemers in de koffiemarkt. We spraken over kiezen voor een doelgroep en producten. Over ondernemen met een missie. En over prijzen en ‘gratis’.

(De volgende Focusdag Ondernemen met Koffie zal in Maart 2015 zijn, tot die tijd ‘focus’ ik me op de deelnemers aan het groepsprogramma en de 1-op1 Focusdagen).

Let’s not talk about the money?

Wat mij opvalt is dat veel ondernemers het lastig vinden om prijzen te bepalen.

Over kosten praten, dat gaat prima, maar over prijzen en inkomsten praten we liever niet.

Lekker belangrijk

Voor veel koffie-ondernemers die doen wat ze doen omdat ze er blij van worden, is geld niet erg belangrijk. Ze hebben een missie en die willen ze delen, daar doen ze het voor.

Geld is een resultaat, geen doel. We nemen genoegen met wat er is.

Koffie-ondernemers vinden het moeilijk om hoge prijzen te vragen voor iets waar ze van houden

Veel koffie-ondernemers willen niets liever dan iedereen een beetje van hun koffieliefde geven. Vooral barista’s, koffietrainers en koffiebranders hoor ik dit soort dingen zeggen:

“Oh, nee joh, dat is wel goed zo.”

Alsof het niks is.

Alsof zij niet jaren hebben gewerkt en geleerd om te komen waar ze zijn. Alsof het allemaal niets waard is.

Als koffieliefhebber is het vreemd om geld te vragen voor het mogen delen van je passie.

Want we moeten blij zijn dat mensen het willen weten.

Toch is het zo:

Een gratis baristaworkshop is waardeloos zolang de deelnemers dit zo ervaren. Van ‘gratis’ verwacht je niets. 

De prijs geeft een beeld van de waarde.

Dan is het slim om de waarde als uitgangspunt te nemen voor je prijzen.

En je kosten heel even te vergeten.

De prijs moet kloppen met de waarde voor je klant.

En dat is soms even zoeken.

Hierover later meer.

Want ik hoor je denken: “Jij geeft toch ook gratis diensten weg, Moniek?”!

Klopt, mijn blogposts, een aantal video’s en downloads zijn gratis.

“Zijn die dan waardeloos? Je Waardescan is toch ook gratis?”

Zeker niet, kijk maar goed

Als ondernemer doe ik zelden iets voor niets.

Die gratis blogposts, video’s en downloads kan ik je gratis geven, omdat ik daarvoor kies in plaats van voor advertenties en folders.

Dat vind ik leuker (en ik hoop jij ook).

Terug naar de prijs en de waarde van je producten en diensten.

Je producten en diensten geef je waarde door er een prijskaartje aan te hangen.

Wat heeft je klant liever wanneer hij/zij net een grote aankoop bij je heeft gedaan: een gratis workshop of een workshop t.w.v. 500 euro?

Probeer het maar eens. Je zal merken dat klanten anders omgaan met die ‘dure’ workshop. (En bijvoorbeeld allemaal wel op komen dagen.)

De prijs moet overeenkomen met de waardebeleving van je klant, het moet wel kloppen.

Een kop koffie van 100 euro zal je niet vaak verkopen als je klant de waarde niet zo ervaart.

Maar hoe ervaart je klant een kop koffie van  €2,20? Gewoontjes.

En wat als je koffie toevallig heel speciaal is? Specialty?

Dan klopt het niet.

Dan gaan klanten ineens vragen wat ze eigenlijk hebben gekregen. Ze hadden niks bijzonders verwacht.

Je kan dit zien als een kans om een gesprek aan te gaan over koffie. 

Maar je bent eigenlijk een beetje te laat.

De waarde is al bepaald. Gewoontjes.

Hoge prijzen vragen in de koffiemarkt heeft veel voordelen.

Hoge prijzen vragen is niet hetzelfde als te hoge prijzen vragen of ‘duur’ zijn. Het moet wel kloppen met wat je levert.

  • Als je hoge prijzen vraagt, beoordelen je klanten je producten en diensten meer op kwaliteit.
  • Als je hoge prijzen voor je koffie vraagt, proeven en drinken je klanten je koffie met meer aandacht.
  • Als je hoge prijzen vraagt voor je diensten, wordt er meer met je geleverde kennis en kunde gedaan.
  • Als je hoge prijzen vraagt, blijft er ruimte voor meer aandacht voor je klanten (en voor verrassingen).
  • Als je hoge prijzen vraagt, zal je een ander beeld van jezelf als ondernemer krijgen.

En als je denkt dat je klanten er niet meer voor gaan betalen?

Vraag dan even een Waardescan aan. Kan ik je verder helpen.

Toch best interessant, die prijzen!

Je leest er nu ook al meer dan 740 woorden over.

En ik heb nog veel meer te vertellen.

Ik doe dat in een Webinar met een waarde van 97 euro. 

Je kan je GRATIS aanmelden. Jaja.

Het Webinar is op donderdag 11 september om 20.00 uur al geweest….

De opname bekijken gaat heel eenvoudig. Je merkt vanzelf hoe het webinar werkt.

Na het webinar weet je hoe je goede prijzen kan vragen in de koffiemarkt, zodat je maximale waarde kan leveren aan je klanten.

 Klik hier om het webinar gratis te bekijken!