Het is nog niet zo lang geleden dat ik vijf verschillende visitekaartjes had. Voor koffie op evenementen, koffietraining, koffieteksten, @koffiejuf en een koffieproject.

Ik dacht toen dat ik ‘mijn’ markt al aardig had afgebakend: alles alleen maar met koffie. 

Bijna dagelijks kwam er bevestiging van mijn omgeving dat die afbakening zelfs scherp was: “Alleen maar koffie? Kan je daar je geld mee verdienen?”

Vijf verschillende visitekaartjes voor vijf verschillende soorten klanten. Voor horeca-ondernemers, marketingmanagers, evenementmanagers, koffieliefhebbers en redacteuren. Vijf doelgroepen dus, dat had ik toen helemaal niet door.

 

Met die vijf doelgroepen had ik altijd wat te doen.

Met nadruk op ALTIJD en WAT.

Er was altijd wel iemand die belde en vroeg of ik iets voor ze kon doen. Meestal dacht ik het wel te kunnen, dus ging ik aan de slag.

Zo was er altijd wel wat.

Was de ene opdracht klaar, kwam de volgende alweer voorbij.

 

Vaak had ik vijf dingen tegelijk te doen, van alles wat.

- “Hoe gaat het met je bedrijf?”

- “Ja, lekker druk!”

 

Ik had het zo druk dat ik nergens meer aan toe kwam.

Ik vond het stiekem niet meer zo leuk, om gebeld te worden.

Maar wat had ik te klagen? Ik moest toch blij zijn met al die opdrachten?

Toch voelde het niet goed. Dat moest anders kunnen.

 

Gelukkig, het kan anders.

Ik heb nu één visitekaartje. Heerlijk.

Ik doe nog altijd veel verschillende dingen.

Maar altijd voor dezelfde doelgroep: Koffie-ondernemers.

 

Ik heb de regie over mijn bedrijf weer in eigen handen.

Eerlijk gezegd, het was heel eenvoudig om de regie weer te krijgen.

Maar ook ontzettend moeilijk. Gelukkig had ik hulp van een business coach.

Ik zie veel ondernemers worstelen met het krijgen van de regie en controle over hun eigen bedrijf. Over hun tijd, geld en energie.

 

Het kiezen voor één soort klant, een doelgroep, vraagt om een flinke portie lef.

Want: kiezen voor één doelgroep betekent ook niet-kiezen voor andere groepen.

Het lijkt onlogisch om je op een kleinere groep te richten, maar als je er even over nadenkt, is het juist heel logisch.

Als je je op één doelgroep richt, ben je direct aantrekkelijker voor die specifieke doelgroep.

De mensen in je doelgroep voelen dat je bedrijf er helemaal voor hen is. Jij begrijpt ze en kan ze het beste helpen, waardoor kiezen voor jou makkelijk wordt.

 

Het kiezen van een duidelijke doelgroep is essentieel voor iedere koffie-ondernemer.

Een duidelijke doelgroep is een onmisbaar begin van de start van een bedrijf of de introductie van een product/dienst.

Met goed zicht op je doelgroep weet je precies wat je kan doen om aan je bedrijf te werken.

Daarvoor hoeft niemand je te bellen met een vraag of verzoek.

 

Ja maar, ik wil iedereen kunnen helpen!

Het kiezen van één doelgroep betekent niet dat je nooit meer iemand mag helpen die buiten de doelgroep valt.

Het betekent wel dat je je helemaal richt op die doelgroep: in je promotie, met je assortiment, je website etc..

Maar als je toch wordt benaderd door iemand buiten je doelgroep, kan je gerust ‘Ja’ zeggen. (Zolang je ook maar ‘Nee’ kan zeggen!)

 

Je hebt de regie over je bedrijf helemaal in handen.

Ik gun iedere koffie-ondernemer de regie over zijn/haar bedrijf. (Daar ben je toch ook ondernemer voor!)

Als je er niet helemaal uitkomt, of eens feedback wilt op je keuze voor een doelgroep, dan help ik je graag.

Vul dan hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op.



   
 
Voornaam
E-mailadres *
Telefoonnummer *
Je gegevens worden nooit gedeeld