Moniek SmitWaarom Moniek Smit jou wil helpen om nieuwe kansen in de koffiemarkt te krijgen.

Rond het jaar 2000 begon ik aan een nieuwe, parttime baan in een espressobar. Deze baan was een gezellige afwisseling naast een goedbetalende maar saaie baan op een afdeling administratie. Deze parttime baan bleek een beginpunt te zijn van een nog altijd voortdurende koffieloopbaan.

Wil je meer weten over hoe het allemaal begon, lees dan deze blogpost.

Ik werd al snel barista, het beroep waar niemand van had gehoord. Ik merkte ook al snel dat de kwaliteit van de koffie enorm veel vaste gasten opleverde. Ik kende ‘mijn’ gasten bij naam, wist hoe ze hun koffie graag dronken en had er plezier in.

Ik begon ook te begrijpen wat werken in de horeca zo leuk maakt: je gasten verrassen, een oprecht goed gevoel geven en de verwachting overtreffen. Het levert bergen complimenten op en dat maakt iedere dag goed.

 

Wat is een barista?

‘Barista’ is het Italiaanse woord voor barman/-vrouw. In Italië is de barista verantwoordelijk voor alle dranken in een bar of restaurant. De Amerikanen adopteerden het woord ‘barista’ om mensen aan te duiden die gespecialiseerd zijn in het bereiden van koffiedranken. Iedereen die koffie zet in coffeebars als Starbucks of Coffee Company wordt ‘barista’ genoemd. In Nederland en België is de term ‘barista’ sinds 1998 bekender geworden. Een barista wordt gezien als vakman/-vrouw op het gebied van koffie bereiden.

 

In 2002 deed ik mee aan het Dutch Barista Championship. Na de finale begon een klein sneeuwballetje te rollen. Niet alleen de koffiemarkt rolde van de ene ontwikkeling naar de andere, ik rolde mee en soms zelfs vooruit.

Ik kreeg een nieuwe baan als Algemeen Manager bij een koffieconcept voor evenementen. Ik ontdekte mijn passie voor het motiveren en inspireren van nieuwe barista’s. Het is fantastisch om te zien wat een beetje koffiekennis kan doen voor de zekerheid waarmee iemand werkt!

Iemand koffie leren zetten is niet de uitdaging. Iemand van koffie een toegevoegde waarde laten maken, dat is waar het om gaat.

 

In 2006 startte ik het bedrijf Barista Company op met een compagnon. De eerste jaren stonden in het teken van koffie op locatie, heel veel sjouwen met espressomachines en duizenden koffies maken en serveren. Topkwaliteit koffie in sneltreinvaart.

Het werken op evenementen is niet mijn droom. Het trainen, het inspireren en motiveren, dat trekt mij meer en ik richt mij helemaal op het geven van training aan horecamedewerkers.

Een volgende sneltrein arriveert en ik ben trainer voor o.a.: Compass Group, Doppio Espresso , Hesselink Koffie, Simon Lévelt, Kaldi Koffie & Thee, het Heineken Goed Getapt Programma… 

Koffie en Thee, Goed GetaptPresentatieBaristatraining

 

Voordat ik in mijn koffieloopbaan rolde, heb ik Commerciële Economie gestudeerd. Dat heeft niets met koffie te maken, maar koffie heeft wel met commercie en marketing te maken. De kennis van beide werelden blijkt een gouden combinatie te zijn. Ik hielp eerst Heineken op hun weg in de koffiemarkt met Bazar Coffee & Tea en begon een volgend traject bij Alpro met Alproccino. Moniek Smit Coffee Consulting is een feit.

Tijdens de adviestrajecten leer ik iedere dag weer meer over de koffiemarkt. Ik gebruik nu al mijn kennis en ervaring om mijn klanten te helpen bij het maken van keuzes voor hun koffiebedrijf zodat ze meer tijd, geld en aandacht overhouden voor hun klanten en zichzelf.

Ik heb grote belangstelling voor de koffiemarkt, innovaties en online marketing.

Van barista naar trainer en adviseur en online producent… Is er nog meer?

Jazeker! Tijdens de adviestrajecten kom ik vaak bij koffiebedrijven over de vloer. Enorm vaak zie ik ondernemers worstelen met hun bedrijf.

Daarbij zie ik een golf van (toekomstige) ondernemers die graag de stap naar de koffiewereld willen maken.

Ik gebruik mijn kennis, kunde en ervaring voor een beperkt aantal trajecten per jaar. Dit doe ik naast mijn functie als Regio Regisseur voor Doppio Espresso.

 

Moniek Smit Ondernemen met Koffie