Waarom Moniek Smit jou, als horecaprofessional, wil helpen meer uit koffie te halen.
Rond het jaar 2000 begon ik aan een nieuwe, parttime baan in een espressobar. Deze baan was een gezellige afwisseling naast een goedbetalende maar saaie baan op een afdeling administratie. Deze baan bleek een beginpunt te zijn van een nog altijd voortdurende koffieloopbaan.
Wil je meer weten over hoe het allemaal begon, lees dan deze blogpost.
Ik werd al snel barista, het beroep waar niemand van had gehoord. Ik merkte ook al snel dat de kwaliteit van de koffie enorm veel vaste gasten opleverde. Ik kende ‘mijn’ gasten bij naam, wist hoe ze hun koffie graag dronken en had er plezier in.
Ik begon ook te begrijpen wat werken in de horeca zo leuk maakt: je gasten verrassen, een oprecht goed gevoel geven en de verwachting overtreffen. Het levert bergen complimenten op en dat maakt iedere dag goed.
Wat is een barista?
‘Barista’ is het Italiaanse woord voor barman/vrouw. In Italië is de barista verantwoordelijk voor alle dranken in een bar of restaurant. De Amerikanen adopteerden het woord ‘barista’ om mensen aan te duiden die gespecialiseerd zijn in het bereiden van koffiedranken. Iedereen die koffie zet in coffeebars als Starbucks wordt ‘barista’ genoemd. In Nederland en België is de term ‘barista’ sinds 1998 bekender geworden. Een barista wordt gezien als vakman/vrouw op het gebied van koffiebereiden.
In 2002 deed ik mee aan het Dutch Barista Championship. Na de finale begon een klein sneeuwballetje te rollen. Niet alleen de koffiemarkt rolde van de ene ontwikkeling naar de andere, ik rolde mee en soms zelfs vooruit.
Ik kreeg een nieuwe baan als Algemeen Manager bij een koffieconcept voor evenementen. Ik ontdekte mijn passie voor het motiveren en inspireren van nieuwe barista’s. Het is fantastisch om te zien wat een beetje koffiekennis kan doen voor de zekerheid waarmee iemand werkt!
Iemand koffie leren zetten is niet de uitdaging. Iemand van koffie een toegevoegde waarde laten maken, dat is waar het om gaat.
In 2006 startte ik het bedrijf Barista Company op met een compagnon. De eerste jaren stonden in het teken van koffie op locatie, heel veel sjouwen met espressomachines en duizenden koffies maken en serveren. Top kwaliteit koffie in sneltreinvaart.
Het werken op evenementen is niet mijn droom. Het trainen, het inspireren en motiveren, dat trekt mij meer en ik richt mij helemaal op het geven van training aan horecamedewerkers.
Een volgende sneltrein arriveert en ik ben trainer voor o.a.: Compass Group, Doppio Espresso , Hesselink Koffie, Simon Lévelt, Kaldi Koffie & Thee, Heineken Goed Getapt Programma…
Voordat ik in mijn koffieloopbaan rolde, heb ik Commerciële Economie gestudeerd. Dat heeft niets met koffie te maken, maar koffie heeft wel met commercie en marketing te maken. De kennis van beide werelden blijkt een gouden combinatie. Ik hielp eerst Heineken op hun weg op de koffiemarkt met Bazar Coffee & Tea en begon een volgende traject bij Alpro met Alproccino. Moniek Smit Coffee Consulting is een feit.
Tijdens de adviestrajecten leer ik iedere dag weer meer over de koffiemarkt. Ik gebruik nu al mijn kennis en ervaring om mijn klanten te helpen bij het kiezen van promotiemateriaal, het ontwikkelen van producten, het vermijden van valkuilen en het verwoorden van hun boodschap.
Om toch mijn kennis te blijven delen, begon ik het Koffiejufblog. Dit blog is al snel populair onder koffieprofessionals. De frisse manier van schrijven zorgt voor nieuwe kansen: een column en rubriek in een koffievakblad en het schrijven van The Belgium & Netherlands Coffee Guide 2012!
Van barista naar trainer en adviseur en schrijver… Is er nog meer?
Jazeker! Tijdens de adviestrajecten kom ik vaak bij horecabedrijven over de vloer. Enorm vaak zie ik ondernemers, managers en medewerkers worstelen met koffie. Dit zijn vaak ongemakken die snel te verhelpen zijn, met een beetje kennis.
Ik ga mijn kennis, kunde en ervaring beschikbaar maken voor iedere horecaprofessional die meer met koffie wil gaan doen, maar niet precies weet hoe dat kan.
Dit wil ik doen om de koffiekwaliteit en -beleving overal en altijd zo goed mogelijk te krijgen. Ik besef mij dat ik niet bij ieder horecabedrijf mijn verhaal kan komen doen, maar online kan ik altijd en overal mijn tools en informatie delen.
Ik werk nu aan de eerste tools om te zorgen voor gemak, plezier en toegevoegde waarde voor horecaprofessionals die:
steeds dezelfde koffievragen krijgen van gasten.
balen van de rustige uren voor de lunch begint.
balen van koffiebestellingen als het terras bomvol zit.
de koffiekwaliteit stabiel moeten houden met wisselend personeel.
veel tijd in koffietraining hebben gestopt, maar nauwelijks omzetgroei zien.
mee willen met de ‘coffeebar trend’, maar bang zijn vaste gasten te verliezen.
Ben je toe aan een frisse koffiestart, een update naar het nieuwe koffiezetten? Wil je handige, praktijkgerichte tools die je direct voordeel opleveren? Meld je aan en mis niks!
Ja, stuur mij updates!
E-mail:
Voornaam:
Achternaam:
Je ontvangt updates over handige tools en koffie in de horeca.
over MSCoffee Consulting
Waarom Moniek Smit jou, als horecaprofessional, wil helpen meer uit koffie te halen.
Rond het jaar 2000 begon ik aan een nieuwe, parttime baan in een espressobar. Deze baan was een gezellige afwisseling naast een goedbetalende maar saaie baan op een afdeling administratie. Deze baan bleek een beginpunt te zijn van een nog altijd voortdurende koffieloopbaan.
Wil je meer weten over hoe het allemaal begon, lees dan deze blogpost.
Ik werd al snel barista, het beroep waar niemand van had gehoord. Ik merkte ook al snel dat de kwaliteit van de koffie enorm veel vaste gasten opleverde. Ik kende ‘mijn’ gasten bij naam, wist hoe ze hun koffie graag dronken en had er plezier in.
Ik begon ook te begrijpen wat werken in de horeca zo leuk maakt: je gasten verrassen, een oprecht goed gevoel geven en de verwachting overtreffen. Het levert bergen complimenten op en dat maakt iedere dag goed.
Wat is een barista?
In 2002 deed ik mee aan het Dutch Barista Championship. Na de finale begon een klein sneeuwballetje te rollen. Niet alleen de koffiemarkt rolde van de ene ontwikkeling naar de andere, ik rolde mee en soms zelfs vooruit.
Ik kreeg een nieuwe baan als Algemeen Manager bij een koffieconcept voor evenementen. Ik ontdekte mijn passie voor het motiveren en inspireren van nieuwe barista’s. Het is fantastisch om te zien wat een beetje koffiekennis kan doen voor de zekerheid waarmee iemand werkt!
In 2006 startte ik het bedrijf Barista Company op met een compagnon. De eerste jaren stonden in het teken van koffie op locatie, heel veel sjouwen met espressomachines en duizenden koffies maken en serveren. Top kwaliteit koffie in sneltreinvaart.
Het werken op evenementen is niet mijn droom. Het trainen, het inspireren en motiveren, dat trekt mij meer en ik richt mij helemaal op het geven van training aan horecamedewerkers.
Een volgende sneltrein arriveert en ik ben trainer voor o.a.: Compass Group, Doppio Espresso , Hesselink Koffie, Simon Lévelt, Kaldi Koffie & Thee, Heineken Goed Getapt Programma…
Voordat ik in mijn koffieloopbaan rolde, heb ik Commerciële Economie gestudeerd. Dat heeft niets met koffie te maken, maar koffie heeft wel met commercie en marketing te maken. De kennis van beide werelden blijkt een gouden combinatie. Ik hielp eerst Heineken op hun weg op de koffiemarkt met Bazar Coffee & Tea en begon een volgende traject bij Alpro met Alproccino. Moniek Smit Coffee Consulting is een feit.
Tijdens de adviestrajecten leer ik iedere dag weer meer over de koffiemarkt. Ik gebruik nu al mijn kennis en ervaring om mijn klanten te helpen bij het kiezen van promotiemateriaal, het ontwikkelen van producten, het vermijden van valkuilen en het verwoorden van hun boodschap.
Om toch mijn kennis te blijven delen, begon ik het Koffiejufblog. Dit blog is al snel populair onder koffieprofessionals. De frisse manier van schrijven zorgt voor nieuwe kansen: een column en rubriek in een koffievakblad en het schrijven van The Belgium & Netherlands Coffee Guide 2012!
Uitgebreid MSCC PortfolioVan barista naar trainer en adviseur en schrijver… Is er nog meer?
Jazeker! Tijdens de adviestrajecten kom ik vaak bij horecabedrijven over de vloer. Enorm vaak zie ik ondernemers, managers en medewerkers worstelen met koffie. Dit zijn vaak ongemakken die snel te verhelpen zijn, met een beetje kennis.
Ik ga mijn kennis, kunde en ervaring beschikbaar maken voor iedere horecaprofessional die meer met koffie wil gaan doen, maar niet precies weet hoe dat kan.
Dit wil ik doen om de koffiekwaliteit en -beleving overal en altijd zo goed mogelijk te krijgen. Ik besef mij dat ik niet bij ieder horecabedrijf mijn verhaal kan komen doen, maar online kan ik altijd en overal mijn tools en informatie delen.
Ik werk nu aan de eerste tools om te zorgen voor gemak, plezier en toegevoegde waarde voor horecaprofessionals die: