De P van Passie
Passie, dat staat al een paar maanden op mijn lijstje van mogelijke onderwerpen voor een blogpost. Passie, het is een wegwerpwoord geworden.
Je wordt met passie overspoeld. Passie voor koffie, passie voor brood, passie voor boekhouding, passie voor kopieerapparaten. Echt, bedenk een product of dienst en er is wel iemand te vinden die er passie voor heeft.
Passie werd zelfs een verkoopargument voor bedrijven. ‘Gemaakt met passie’, is vaak gebakken lucht. Op de marketingkalender is passie, samen met ambachtelijk, alweer verleden tijd. (Zelfgemaakt is het nieuwe toverwoord.)
De P van Passie leek even een goede toevoeging te zijn aan de traditionele marketingmix: Product, Plaats, Promotie, Prijs, Personeel, ……, Passie. Schijn bedriegt.
Passie is geen keuze
Een onderneming kiest voor een aanbod van producten met een bepaalde prijs. Het personeel wordt aan de hand van bepaalde eisen geselecteerd. De marketingmix helpt bij het maken van keuzes.
Passie is geen keuze. Je hebt het of je hebt het niet. Passie hoort niet in de marketingmix thuis.
Er is niks mis met passie
Begrijp mij goed: ik ben dol op mensen die werken met of aan iets waar ze passie voor hebben.
Het moet alleen geen loos verkoopargument worden.
Passie is niet te koop
Mensen hebben passies. Organisaties niet. De mensen binnen een organisatie hebben ieder eigen passies.
Toch zie je overal bedrijven met passie voor X. Dat schept een verwachting.
Bedrijven met passie laten zien wie ze zijn
Als een bedrijf adverteert met ‘passie’, dan hoort daar een gezicht, een naam en een verhaal bij, vind ik.
Dat is voor grote organisaties met ingewikkelde structuren niet eenvoudig. Dat is maar goed ook.
Bedrijven waarbij de mensen de waarde bepalen, kunnen passie toevoegen aan het eigen vermogen.
Passie is een vermogen van zelfstandig ondernemers
Grote bedrijven hebben hebben miljoenen nodig om hun boodschap te verkondigen aan hun doelgroep. Via reclamespots en advertenties proberen ze het verlangen voor een product of dienst aan te wakkeren.
Zelfstandig ondernemers en bedrijven waar mensen de waarde bepalen hebben die miljoenen niet nodig.
Passie is het oudste instrument om verlangen en lust te veroorzaken
Ondernemers die met passie werken en dit ook laten zien, trekken vanzelf de juiste mensen aan.
Mensen waarmee ze samen kunnen werken en mensen die hun producten of diensten willen kopen.
Laat je passie zien (zonder het woord passie te gebruiken)
Roep niet van de daken dat je met passie werkt, maar laat het zien/horen/voelen/proeven/ruiken!
Er gaat geen advertentie boven een passionele uiting. Alhoewel een advertentie soms een passionele uiting wordt:
Help, ik heb geen passie!
Oei, dat kan natuurlijk ook. Dat je geen passie hebt voor wat je doet.
Ik geloof dat iedereen wel ergens passie voor heeft. Net zoals er altijd wel iemand is die passie heeft voor wat-dan-ook.
Er is iets waar je ogen van gaan sprankelen, je mondhoeken laat krullen en je hart sneller laat kloppen. Weet ik zeker.
De P van Passie. http://t.co/Bem8obPYWr
De P van Passie: Passie, dat staat al een paar maanden op mijn lijstje van mogelijke onderwerpen voor een blog… http://t.co/QYltXO8Gd0
RT @koffiejuf: De P van Passie. http://t.co/Bem8obPYWr
RT @koffiejuf: De P van Passie. http://t.co/Bem8obPYWr
Passie, het is een wegwerpwoord geworden. http://t.co/Vr40MhF2MA
Passie, het kapitaal voor zelfstandig #ondernemers. http://t.co/Vr40MhF2MA