Specialty Coffee: Wat hebben ze daar dan aan?
World of Coffee 2013, de beurs van Specialty Coffee Association of Europe, bracht mij en veel andere koffiemensen in een vakantiestemming: wat is het leven met koffie toch mooi.
Nice en de langverwachte warmte van de zon waren de slagroom op de taart. Zelfs de grootste koffienerds flaneerden alsof ze normaal nooit met hun neus boven de koffie hangen.
Als World of Coffee echt een taart zou zijn, dan zou de taart er zo uit zien:
15% Educatie: Coffee Diploma System workshops en examens.
20% Competities: World Latte Art, Coffee in Good Spirits, Cuptasters en Roasting. (En ook nog een fotocompetitie!)
60% Producten: koffiebonen, machines, tools en andere spullen.
5% Ondernemen: Tamper Tantrum en een dosis ontmoeten en netwerken.
Ik denk dat dit een goede weerspiegeling is van de focus van de Specialty Coffee-markt.
We houden van het delen van kennis en het showen van skills. Maar: Product is koning, daar draait het allemaal om.
Goede koffie nog beter maken, dat is ontwikkeling. toch?
Al schreef ik eerder over het belang van de focus op de P van product, het opzetten van oogkleppen heeft niets met focus te maken.
Nu ga ik een geheim verklappen: ik heb sinds een half jaar een bedrijfscoach. Zij stelt mij vervelende vragen die ik mijzelf nooit stel.
Zoals: “Is daar ook een markt voor?”. En: “Hebben ze daar dan ook geld voor over?”. Ja, zelfs: “Wat hebben ze daar dan aan?”.
Makkelijk of goedkope koffie
Het idee dat het iedereen de beste kwaliteit wil, is een illusie. Soms moet het makkelijk of goedkoop zijn. Je weet wel: bruin en warm. En snel. Echt waar.
Dus daar liep ik tussen de cold-drippers, extra dikke filters, super-constante boilers en de meest fantastische koffies. Is hier een markt voor? Gaan ze er ook een beetje behoorlijk voor betalen? En WAAROM zouden ze dat doen?
Tamper Tantrum Live
Lang leve Tamper Tantrum. Daar werden dit soort vragen gesteld en kwamen er ideeën, oplossingen en nog meer vragen over, ja, ondernemen met specialty coffee.
Steve Leighton en Colin Harmon zijn zelf koffieondernemers die kwaliteit zeer belangrijk vinden, maar hun onderneming ook.
Colin Harmon: “Ik heb liever iemand die iedere dag komt en nog nooit een slechte koffie heeft gekregen dan iemand die één keer komt en de koffie-ervaring van zijn leven heeft.”
Alle presentaties en interviews komen de komende maanden op de Tamper Tantrum website. Maar als je er maar één zou willen bekijken, bekijk dan de presentatie van Carl Sara.
Fouten van Specialty Coffee
Carl Sara is een internationale barista-star en een ondernemer. Hij spreekt vol passie over de fouten die de specialty coffee-markt heeft gemaakt. Dat is goed, want van fouten moeten we kunnen leren:
- We hebben koffie onnodig ingewikkeld maar vooral onduidelijk gemaakt voor consumenten.
- We hebben niet geluisterd naar wat consumenten willen, maar ze gegeven wat wij willen dat ze willen.
- We hebben koffie gecommuniceerd in recepten, in plaats van kwaliteit.
Volgens Carl Sara kan een koffiebar pas succesvol zijn als de Prijs, Service en Kwaliteit in balans zijn. Want: alleen dan wordt kwaliteit herkenbaar. Ik ben het met hem eens.
Maak koffie eenvoudig
Specialty Coffee moet in ieder geval eenvoudig worden voor consumenten. “Make details easy!”
Ter illustratie laat Carl Sara het nieuwe koffiemenu van zijn café zien:
Black or White
Small or Large
Freebies: (sugar, to go cup…)
Extra’s: (extra shot, flavour…)
Small: 3.00 – Large: 4.50
Geen recepten als latte of flat white op het menu dus, want dat zijn juist de veroorzakers van verwarring bij de consument.
Een latte bij de ene zaak lijkt niet eens op een latte bij een andere zaak. Hoe weet je dan wat je bestelt? He’s got a point.
Colin en Carl praten nog verder over de prijs van goede koffie. Ik knik me suf, want ben het helemaal met ze eens.
Het zal je niet verbazen: Tamper Tantrum was voor mij het meest inspirerende onderdeel van World of Coffee 2013.
Let’s talk (coffee) business
Natuurlijk heb ik genoten van bijzondere koffie en heb ik machines bewonderd en vooral oude en nieuwe bekenden ontmoet.
Maar ik geloof dat als de Specialty Coffee-markt zich wil blijven ontwikkelen dat we iets minder over koffie moeten praten en iets meer over ondernemen en marketing moeten praten.
Lichtpuntje
Nog één highlight uit Nice: de finaleplaats van Esther Maasdam, heldin.
Verder lezen:
Goede koffie verdient een hogere prijs
Specialty Coffee: Wat heb je daar dan aan? http://t.co/5Hk0u0rb8W #kwaliteit #service #prijs
RT @koffiejuf: Specialty Coffee: Wat heb je daar dan aan? http://t.co/5Hk0u0rb8W #kwaliteit #service #prijs
RT @koffiejuf: Specialty Coffee: Wat heb je daar dan aan? http://t.co/5Hk0u0rb8W #kwaliteit #service #prijs
Specialty Coffee: Wat hebben ze daar dan aan?: World of Coffee 2013, de beurs van Specialty Coffee Association… http://t.co/coq5dieJoz
RT @koffiejuf: Leren van de fouten van de specialty coffee-markt: http://t.co/x2W4CRnt1K