Vaak krijg ik van ondernemers en managers in de koffiemarkt vragen over het kiezen van leveranciers van koffiebonen en koffie-apparatuur. Welke is de beste? Of: hebben ze nog de goede leverancier?

Welke leverancier moet je kiezen? De beste natuurlijk! Wat de beste leverancier voor jou is, bepaal je zelf.

 

De beste in de koffiemarkt

De beste koffie, de beste koffiebar, de beste barista. Jaarlijks worden er lijstjes en wedstrijden gehouden om ‘de beste’ te selecteren. Zonder afbreuk te willen doen aan lijstjes en wedstrijden, je weet ook wel dat de winnaar niet altijd de beste is.

Toch zal er voor jou één leverancier de beste zijn, op dit moment. En dat hoeft helemaal niet een winnaar te zijn, of een leverancier van de winnaar.

 

Hoe kom je aan een goede leverancier?

First things first. Wát is een goede leverancier voor jou? Wat vind jij belangrijk?

Scherpe prijs
Stabiele kwaliteit
Betrouwbare service
Snelle levering
Marketingondersteuning
Producttraining
Innovatie/productontwikkeling
Persoonlijk contact
Marktleider
Lokaal
Keurmerken/duurzaamheid
……..
Wat je belangrijk vindt, zal verschillen per in te kopen product of dienst.

Voor je koffiebonenleverancier zal je andere eisen (en meer uitgesproken eisen) hebben dan voor je internet- of servettenleverancier.

 

Focus op de onmisbare producten en diensten voor je bedrijf of project

Een goede leverancier kiezen kost tijd, aandacht en energie. Ongemerkt kan je zomaar een halve dag kwijt zijn aan het zoeken en vergelijken van leveranciers voor dingen die voor jou helemaal niet zo belangrijk zijn.

Om geen tijd te verspillen, maak je een lijst van producten en diensten die voor jouw bedrijf of project onmisbaar zijn. Het kiezen van leveranciers voor die producten en diensten mag tijd kosten.
Bijvoorbeeld: een koffiebar kan geen dag zonder koffiebonen, maar best zonder servetten en wifi.

Voor de minder belangrijke dingen kies je leveranciers die het je makkelijk maken, bijvoorbeeld groothandels en (internet)bedrijven met bezorgservice.

 

Goede klanten krijgen goede leveranciers

Om de beste leverancier te krijgen voor je onmisbare producten en diensten, zal je een goede klant moeten zijn.

Draai het maar eens om. Doe jij een stapje extra voor klanten of partners die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten? Of voor klanten waar je nooit feedback van krijgt?

Als klant kan je veel waarde bieden aan je leverancier. En niet alleen door de facturen op tijd te betalen.

Het eerste wat je kan doen om je leverancier te helpen, is duidelijk maken hoe hij je het beste kan helpen.

 

Help je leverancier om de beste voor jou te kunnen zijn

Goede leveranciers hebben als doel om hun klanten zo goed mogelijk te helpen.

De leveranciers van onmisbare producten en diensten kunnen het verschil maken voor jouw bedrijf of project. Je moet ze er wel even bij helpen. Je kan er niet vanuit gaan dat een leverancier wel weet wat jij nodig hebt om je doelen te bereiken.

Hoe kan je leverancier jou helpen? Wat heb je nodig om te groeien en je doelen te bereiken?
Wat kan jij doen voor je leverancier? Wat heeft hij nodig om de beste leverancier te worden en te blijven?

 

Samenwerken met een goede leverancier

Als je elkaar helpt, kan een leverancier veranderen in een samenwerkingspartner. Omdat je elkaars doelen kent, is het ineens heel logisch om bijvoorbeeld samen een project aan te pakken of een promotie te doen.

De tijd, aandacht en energie die je investeert in het kiezen van de juiste leverancier van onmisbare producten en diensten, verdien je dan ruim terug.

 

Hoe kan ik je helpen?

Weet je wat je nodig hebt om te groeien en je doelen te bereiken? Ik help mijn klanten met het vinden van het antwoord. Dat begint eenvoudig met een telefonisch gesprek. Aanvragen is gratis en kan leiden naar een goede samenwerking!



Naam
E-mailadres *
Telefoonnummer *
Je gegevens worden nooit gedeeld