Als puur en artisanal creërend individu mag je er niet aan denken: voor het grote geld kiezen.

Groot was de siddering dan ook toen het nieuws bevestigd werd: 

Stumptown is gekocht door Peet’s.

Het Stumptown, dat al een verkocht was aan een investeringsmaatschappij, waar de pioniers van specialty coffee in de VS baanbrekend werk doen voor de non-commerciëlen onder ons.

De reacties op Facebook waren duidelijk: dit kan echt niet.

 

Het mag niet. Je huid verkopen. Voor het grote geld gaan. Het is een zwaktebod.

 

Een paar jaar geleden ging er een bericht rond met dezelfde strekking: Coffee Company is verkocht. En nu komt het: aan Douwe Egberts! – stilte – 

Iedereen wist wat er ging gebeuren:

Coffee Company zou verschrompelen tot een cashcow en uiteindelijk een eenzaam einde kennen. Of direct verkocht worden aan een andere koffiegigant, kan ook. In ieder geval zou het allemaal minder worden en zeker niet beter.

En volgens sommigen is het nu ook minder.
Na een verandering zijn er altijd mensen die het vroeger beter vonden.

Dankzij de financiële ruimte die Coffee Company na de overname kreeg, zijn er zaken gerealiseerd die anders niet kansrijk waren. Zoals de Coffee Company branderij en een re-style.

 

Een uitbreiding of verbetering kan je niet altijd financieren met tomeloze energie en goede karma.

 

Er is ook geld voor nodig.
Niks aan te doen.

Laat de pioniers doorgaan met het goede voorbeeld. Laat ze goed-doen met het grote geld, zodat ze goed voor zichzelf en hun groeiende omgeving kunnen blijven zorgen. Daar is niks mis mee.

(Fun fact: Peet’s is onderdeel van JAB Holdings Company, inderdaad, de eigenaar van JAB Douwe Egberts. Ergens zijn Stumptown en Coffee Company nu ‘familie’.)