Als je vertelt dat je je boterham verdient met koffie, kijken veel mensen daar van op. Terwijl ‘koffie’ één van de grootste markten in de wereld is.

Er is veel te doen in de koffiemarkt. Miljoenen mensen verdienen er hun boterham. Veel mensen willen dit ook gaan doen, werken met koffie. Voor zichzelf, een eigen bedrijf runnen en laten groeien.

Dankzij de vele kansen in de koffiemarkt is het ook erg verleidelijk om aan de slag te gaan. En er is ruimte in de markt om dat ook snel te doen. Ondernemers gaan enthousiast van start, ze springen in het diepe.

Maar.

 

Er is een maar:

 

Veel ondernemers hebben na twee jaar spijt van hun sprong in het diepe. Ze zijn ontevreden.

Sommigen hebben eigenlijk niks te klagen. De zaken gaan goed, ze verdienen hun boterham met koffie. Maar toch zijn ze ontevreden.

Veel ontevreden ondernemers hebben het gevoel geen grip te hebben op de zaak. En op hun eigen leven.

Dramatisch! Moet je het dan maar uit je hoofd zetten?

Nee.

Gelukkig kan het ook anders.

Er zijn ook ondernemers die na twee jaar zeer tevreden zijn. Die zich niet kunnen voorstellen dat je je boterham niet zou kunnen verdienen met koffie. Of dat je ontevreden zou zijn met je onderneming.

Zij hebben iets gedaan, wat de ontevreden ondernemer niet heeft gedaan.

 

Het is geen toeval of geluk. Het is slim starten.

 

Ondernemers die zeer tevreden zijn, zitten perfect op hun plek.

Ze hebben klanten waar ze energie van krijgen.

Ze werken met plezier aan hun bedrijf.

Ze hebben ruimte om te investeren en doen dit ook.

Ze hebben grip op hun tijd, energie en geld.

 

En dat alles door een klein verschil bij de start van hun onderneming.

Ze laten zich niet leiden door percentages, getallen, trends en innovaties. Ze maken hier selectief gebruik van, slim.

Ze beginnen niet met het schrijven van een ondernemingsplan. Of met het zoeken naar een locatie. Of het bedenken van een product.

Ze beginnen met eerlijk naar zichzelf te kijken. Zij zijn zelf de basis, het fundament.

Ze passen niet bij iedere kans in de markt. Of bij iedere doelgroep of niche. En dat weten ze.

 

Het is mogelijk.

 

Als slimme ondernemer in de koffiemarkt maak je keuzes die bij jou passen. Je weet precies welke trend of innovatie jouw aandacht verdient en wat beter past bij een ander.

Juist in een grote markt zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Een basis waar je altijd op terug kan vallen is dan essentieel. Een focus.

Veel ondernemers missen focus. Ze missen de basis waarmee ze keuzes kunnen maken.

Gelukkig is het vinden van je focus en de basis voor iedere ondernemer mogelijk. Met extra aandacht en hulp kan dit zelfs al binnen één dag.

 

Het is mijn missie om ondernemers op weg te helpen in de koffiemarkt. En die weg is voor iedere ondernemer anders.

Je kan er zelf mee aan de slag gaan. Met het online trainingspakket Starten met slim ondernemen in de koffiemarkt ga je zelf op zoek naar de basis en je focus.

De trainingen in het pakket zijn gericht op verschillende onderdelen van je bedrijf waar je duidelijke keuzes voor moet maken als ondernemer.

Doelgroep, assortiment (en prijzen!), homepage, verkoopgesprekken en Facebook…

De trainingen helpen je om keuzes te maken die voor jou goed zijn. Dat voelt goed. Het geeft vertrouwen om met je focus keuzes te blijven maken voor je bedrijf.

 

Het resultaat is:

– Een zeer kleine kans dat je over twee jaar ontevreden bent als ondernemer.

+ Een zeer grote kans dat je met plezier je boterham verdient met koffie.

 

Meer informatie over het online trainingspakket vind je hier.