Een idee is niks waard zolang er niks mee wordt gedaan.

De meeste ideeën voor een koffiebedrijf blijven bij een idee. Niet omdat het idee niet goed is, maar omdat er niet voor wordt gekozen om echt met het idee aan de slag te gaan.

Ideeën voor een koffiebedrijf

Het kan enorm moeilijk (en doodeng) zijn om de beslissing te nemen om echt iets te doen met een idee voor bijvoorbeeld:

een espressobar;

een koffiezaak;

een micro-branderij;

een baristaschool;

een nieuw koffiemerk;

een koffieblog;

een baristaservice;

een mobiele koffiebar;

een koffie-abonnement;

een specialty coffee webwinkel;

…..

Je twijfelt over je idee voor een koffiebedrijf

Kan ik dit wel? Of: kan dit wel in de huidige markt? 

Is er een markt voor mijn idee? Zijn er veel concurrenten?

Kan ik genoeg geld verdienen met mijn idee?

Je wilt weten of je idee goed genoeg is om er een eigen bedrijf van te maken of je bedrijf te laten groeien.

 

4 Criteria waarmee je je idee voor je bedrijf kan toetsen

Of je idee goed genoeg is om er energie, tijd en geld in te stoppen kan je zelf bepalen. Je idee moet aan deze 4 criteria voldoen:

1. Je idee lost een urgent probleem op

Mensen zijn alleen bereid om iets te kopen als het ze dichterbij de oplossing voor een probleem brengt. Dit kan een levensbedreigend probleem zijn, een klein probleem of een luxe probleem, maar het probleem is urgent genoeg om er iets aan te doen.

Als je idee geen enkel probleem oplost, dan is het geen goed idee voor een bedrijf.

(Als je geen probleem kan bedenken dat door je idee wordt opgelost, wil dat nog niet zeggen dat je idee niet goed is! Soms heb je wat tijd of hulp nodig om het probleem te ontdekken.)

2. Je idee is technisch en financieel uitvoerbaar

Het moet wel mogelijk zijn om je idee te realiseren. Hierbij is een balans nodig van technische en financiële uitvoerbaarheid. Voor veel ideeën voor een koffiebedrijf is de uitvoering geen rocket science en dus goed haalbaar. 

Je hoeft niet alles zelf te kunnen, je kan mensen om je heen verzamelen die dingen voor je doen.

Een innoverend idee kan op lange termijn betaalbaar worden, terwijl het in eerste instantie een onbetaalbaar product oplevert. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van software of een nieuwe techniek. Op de lange termijn kan dit dus uiteindelijk wel een goed idee zijn voor een bedrijf. 

3. Je idee is (gedeeltelijk) uniek

Je idee hoeft niet helemaal nieuw te zijn, maar het moet iets in zich hebben dat het uniek maakt. Ook bekend als een Unique Selling Point. Jouw idee moet net anders zijn dan dat van je concurrenten zodat je je kan onderscheiden.

Helemaal goed is het als dat wat je idee anders maakt persoonlijk is, iets wat gebaseerd is op jouw kennis, ervaring of expertise.

Je kan een unieke combinatie hebben (bijvoorbeeld stripboeken en koffie). Of je hebt een unieke locatie, service, manier van werken, specialiteit….

4. Je idee past bij jou en je levensstijl

Dat je idee bij je moet passen, dat klinkt logisch. Toch is het kiezen voor een-niet passend idee één van de grootste valkuilen voor ondernemers. 

Bepalen of je idee bij je past is vaak moeilijker dan het ‘afvinken’ van de vorige drie criteria. 

Om te weten of een idee bij jou en je levensstijl past, heb je een beeld van jezelf en je (gewenste) levensstijl nodig. 

Voeg ‘succes’ toe aan je idee: hoe ziet je dag er uit als je bedrijf een succes is? (Veel ondernemers denken aan vangnetten voor als het mis gaat, maar wat doe je als je bedrijf een succes is?)

Veel ondernemers schakelen hulp in van bijvoorbeeld hun partner, vrienden of een mentor bij het bepalen of hun idee echt past bij hun (gewenste) levensstijl.

 

Heb jij een (goed) idee voor een koffiebedrijf?

Je idee moet aan alle vier criteria voldoen om de kans op een succesvol bedrijf  zo groot mogelijk te maken. Zo kan je werken naar een gezonde omzet, de beste producten en diensten voor je ideale klanten en ruimte voor je ontwikkeling als ondernemer.

Om je te helpen met het toetsen van je idee, heb ik een video gemaakt. Deze video is voor starters die twijfelen of ze met hun idee een bedrijf kunnen beginnen EN voor koffie-ondernemers die zoeken naar nieuwe ideeën voor hun bedrijf.

Gratis video voor nieuwe start met eigen koffiebedrijf

De video ‘Een goed idee voor een nieuwe start met je eigen koffiebedrijf’ brengt je binnen 1 uur dichter bij het moment waarop je met je idee aan de slag gaat.A View of Society and Manners in France, Switzerland, and Germany ... Vol. I. The Ninth Edition. Sully's Irish Banjo Book: v. 1