Hoeveel uren per week werk jij voor Facebook? Met gemiddeld ruim 18 minuten per dag krijgt Facebook veel van je kostbare aandacht.

Valt 18 minuten je nog mee? Vergeet niet dat dit geen 18 aaneengesloten minuten zijn. Tientallen keren per dag verlies je je aandacht door social media. Een verlies waar je ook best wat aandacht aan mag geven.

 

De waarde van je like

 

Iedere actie die je privé of zakelijk op Facebook doet, betekent meer waarde voor Facebook. De database van Facebook groeit iedere seconde met nieuwe likes, posts, shares en gebruikers. Met die database kan het bedrijven zeer gericht laten adverteren.

Logisch dus, dat Facebook je aanmoedigt om zoveel mogelijk ‘likes’ en ‘shares’ te verzamelen en te geven. Ook op de Facebookpagina van je bedrijf.

 

Met een Facebookpagina geen website nodig?

 

Facebook maakt het bedrijven graag makkelijk. Een Facebookpagina is binnen een paar minuten gemaakt en je kan direct beginnen met posten, delen en promoten.

Vervolgens helpt Facebook je vooral met het genereren van ‘likes’ voor je pagina. Volgens Facebook scoort je pagina goed als je veel likes, shares en reacties voor je berichten hebt.

Veel ondernemers maken dankbaar gebruik van het gemak van Facebook en laten een eigen website dan steeds vaker zitten. Alles staat toch al online?

 

Een succesvolle Facebookpagina voor de ondernemer

 

Door de aanmoedigingen van Facebook ben je in no time aan het adverteren om meer ‘likes’ te genereren voor je pagina. Meer likes kunnen geen kwaad natuurlijk, maar aan het voeden van de database van Facebook heb jij nog niets.

Honderd nieuwe likes zijn niets waard zolang ze je geen leuke klanten geven.

Een Facebookpagina is succesvol voor ondernemers als de Facebook-contacten ook buiten Facebook verder kunnen gaan. Bijvoorbeeld via een eigen website, een e-mailcontact, een telefoongesprek of een bezoek aan je winkel of zaak.

 

Facebook als ontmoetingsplek

 

Facebook is gemaakt als digitaal ‘smoelenboek’, te gebruiken om te checken wie mensen zijn en wat ze zoal doen.

Voor bedrijven is Facebook niets meer dan dat. Het is een plek waar mensen kunnen zien wie je bent en wat je doet. En vooral waarom je dat doet.

 

Wat Facebook NIET doet voor je bedrijf

 

Zelfs als je honderden (of duizenden!) ‘likes’ hebt voor je pagina, heb je geen zekerheid dat je deze likers ook altijd kan bereiken. Facebook bepaalt wie wat in zijn timeline te zien krijgt.

Je kan de gebruikers die je pagina leuk vinden geen direct bericht sturen. Als je zeker wilt zijn dat jouw bericht in de timeline van je ‘likers’ te zien is, zal je een advertentie moeten gebruiken en Facebook dus moeten betalen.

Facebook geeft je niet de mogelijkheid om je te presenteren zoals jij bent. De opmaak en het ontwerp liggen vast.

 

Maak gebruik van Facebook

 

De enorme database van Facebook is ook door jou als ondernemer te gebruiken. Als je begrijpt hoe Facebook de database bouwt, merk je dat je eenvoudig nieuwe contacten kan vinden die graag kennis met je willen maken. Zonder dat je ‘likes’ nodig hebt.

Vervolgens maak je hier echt slim gebruik van, als je die contacten buiten Facebook kan voortzetten (iets wat Facebook natuurlijk liever niet vertelt).

Gebruik Facebook als één van de instrumenten om je bedrijf digitaal te versterken.

Maar gebruik je Facebookpagina niet als basis voor je digitale zichtbaarheid, zodat je niet afhankelijk wordt van Facebook.

 

Vond je dit interessant?

Lees verder:

http://coffeeconsulting.nl/247-hulp-voor-iedere-koffieondernemer/

http://coffeeconsulting.nl/doet-je-website-wel-genoeg-voor-je-koffiebedrijf/

http://coffeeconsulting.nl/waarom-je-website-nog-niets-kan-doen-voor-je-koffiebedrijf/

http://coffeeconsulting.nl/nieuw-masterclass-slim-online-ondernemen/