Waarom sterren voor Nespresso kiezen
Barista’s halen hun neus ervoor op: Nespresso. Voorgemalen koffie verpakt in een capsule die alleen te gebruiken is in een Nespresso-apparaat. Niks aan.
En ook nog heel duur!
Echt, zelf koffiebonen vers malen en perfect zetten met een espressomachine is goedkoper. En veel beter!
Toch kiezen sterren voor Nespresso. Ook de sterren in de horeca.
Sterrententen met cupjes voorgemalen koffie.
Is dat niet als sterrententen met saus uit een emmer en sinaasappelsap uit een pak?
Nee.
Iedere horeca-ondernemer kiest producten en leveranciers die passen bij zijn zaak. Hij heeft een beeld bij de service, kwaliteit en prijs en kiest producten die dit beeld versterken.
Een sterrenzaak is consistent top, bijzonder en duur.
Dat is het beeld wat betreft service, kwaliteit en prijs.
Saus uit een emmer, dat is makkelijk, middelmatig en goedkoop. Past niet.
Sinaasappelsap uit een pak is makkelijk, middelmatig en goedkoop. Past niet.
Nespresso is consistent, bijzonder en duur. Past.
“Wat?” roepen nu alle barista’s. “Nespresso is bijzonder? Ben je gek geworden?”
“Een Geisha uit Panama, gezet in een chemex, dat is pas bijzonder!”
Ja, dat weet ik. Dat weet jij. Maar wie nog meer?
Het verschil tussen Nespresso en Echt Goede Koffie is imago.
Bah. Imago. Moet dat nu?
Ja.
Als je wilt dat sterrenzaken en hun gasten hun neus gaan ophalen voor Nespresso, dan moet er aan het imago van Echt Goede Koffie worden gewerkt.
Het beeld van service, kwaliteit en prijs moet kloppen en passen bij de topzaak en zijn gasten.
Consistent top, bijzonder en duur.
Echt Goede Koffie schreeuwt om een goede communicatie- en marketingsaus, volgens mij.
En niet uit een emmer.
Ik denk dat Echt Goede Koffie steeds beter verkrijgbaar is, maar dat het beeld van service, kwaliteit en prijs nu nog is:
Lastig en ingewikkeld, onzeker en gemiddeld.
Wat denk jij? Wat is het algemene beeld van Echt Goede Koffie? Wat is er nodig om de sterren te overtuigen?
Deel je ideeën in de commentruimte, onder deze blogpost. Ik ben benieuwd!
Lastige kwestie!
Ik denk dat de gemiddelde consument geen waarde hecht aan kwalitatief goede koffie en/of cappuccino die vinden het al prima als er een ‘bellenbaan’ uit een WMF komt pruttelen. En als er dan een dot cacao op komt is het ook prima. We zouden met z’n allen de consument leren koffie te drinken. We hebben nog een lange weg te gaan als je het mij vraagt…..
Hoi Peter,
Onderschat de consument niet! Het verschil tussen een ‘bellenbaan’ en een zachte, romig cappuccino merken ze echt wel.
De vraag blijft: wat is goed? De herkenbare bellen met cacao of de andere, ‘platte’ cappuccino zonder zichtbare bellen?