In 2013 beantwoordde ik vragen over mijn bedrijf en ondernemen om de koers voor de komende jaren te bepalen. De meeste vragen beantwoordde ik minimaal twee keer.
Hierdoor werd 2013 een bijzonder jaar voor mijn bedrijf en kijk ik uit naar de komende jaren.
Koffie-ondernemen gaat niet alleen over koffie
Jaha, een koffieondernemer moet niet alleen vragen kunnen beantwoorden over koffie.
Het tweede deel in het woord koffieondernemer is minstens zo belangrijk. Wist ik veel.
Ik ben ook koffieondernemer en heb dagen, nee jaren, gevuld met praten over koffie.
En niet zonder succes, aan werk geen gebrek. Toch was ik ontevreden.
Ik had niet het gevoel dat ik echt voor mijzelf werkte, ook al had ik al jaren een eigen bedrijf.
Niets te klagen, maar…..
Op de lange termijn kunnen mijn klanten rekenen op groei in kwaliteit en rendement. Mijn eigen bedrijf bleef echter hangen op één niveau. Niets te klagen, maar toch…..
“Dat moet anders kunnen”, dacht ik in 2012.“Nu ga ik het anders doen”, besloot ik in 2013.
Afgelopen jaar heb ik gevuld met praten over ondernemen. Of eigenlijk met luisteren naar een ondernemerscoach.
Slik, investeren
Na jaren trainingen geven was ik zelf weer eens leerling. Ik heb flink geïnvesteerd in een intensief programma.
Ik heb geleerd over ondernemen en over het werken volgens een modern systeem. Het is geweldig.
Ik leer iedere dag weer meer. Dat is ook nodig want de kennis en kunde over koffie en ondernemen moet wel een beetje in balans zijn.
En ik weet nogal wat over koffie, snap je.
Leuker en makkelijker
Vind ik koffie nu niet meer interessant? Ha, natuurlijk wel. Maar mijn werk is met de kennis over ondernemen zoveel meer interessant geworden.
En leuker en makkelijker.
Nieuw jaar, nieuwe plannen
Nu kijk ik uit naar weer een nieuw jaar. Ik ga mijn nieuwe kennis gebruiken om koffieondernemers te helpen.
Niet met praten over koffie (al is het natuurlijk wel prettig dat we dezelfde koffietaal spreken), maar met praten over koffie-ondernemen.
Maar nu eerst een kerstboom, oliebollen en vuurwerk. Fijne feestdagen!
(Wordt vervolgd.)
Koffie-ondernemen gaat niet alleen over koffie. Wist ik veel.: In 2013 beantwoorde ik vragen over mijn bedrijf… http://t.co/LImA2jyyH7
Wauw, 2013 heeft me energie gegeven! (En het jaar is nog niet eens voorbij) http://t.co/GSiiyv27dr
Nou Moniek.
Ik bewonder je om wat je al neergezet hebt. En om je inzicht dat de kost voor de baat uit gaat. En je vermogen om vooruit te streven en handelen.
Hopelijk heb je tijdens de lessen over ondernemen ook iets geleerd over Direct Marketing en Response Copywriting. Wat de meeste ondernemers nog niet erkennen en beseffen, is dat ze namelijk dat moeten doen. Dat Marketing van je diensten ‘de business’ is, waar 100% van de ondernemers in zitten… En niet primair ‘het ding wat je doet’…
Want: als iedereen een goede dienst levert. Of product. Hoe moet een potentiële klant dan weten wie de beste voor hem / haar is? Iedereen kan claimen de leukste en de beste te zijn… Maar dat weet Mevrouw Klant pas na ‘aankoop en gebruik’.
Dus kunnen we universeel het volgende stellen: het hebben van het beste product op zich, of zelfs gewoon een heel goed product, is geen garantie voor succes. En het is geen marketingvoordeel.
Je ruikt het al… “Wat dan wel?”
Je Marketingboodschap… Gericht aan de juiste ‘markt’…. Via de juiste media…?
Dit is waar ik volgend jaar als solopreneur mee los zal gaan. Eindelijk, na lange omzwervingen.
Ik zal jouw vorderingen zeker volgen. Want als ik het zo lees, kan iedereen daarvan leren…
Op een fantastisch 2014 “And Beyond!”
Groet Peter T.
Hoi Peter,
Heel goed om te horen dat je grote plannen hebt voor 2014, go for it. Ik volg jouw activiteiten ook graag, leuk om hier weer eens over bij te praten.
Ik heb voor 2014 Content Marketing World in de VS op het oog om te bezoeken en te leren. Heb jij nog trainingen/seminars/etc. in je planning?
Hoi Moniek,
Ik heb nog geen training of seminar concreet in mijn agenda. Behalve dan nog een hele plank aan thuisprogramma’s waar ik volcontinu doorheen ploeg…
Wel zoek ik naar info en of trainingen waarbij je de Paradigma’s van klanten kunt openbreken als het ware. En hoe je dat wonder dan eventueel zou kunnen bereiken.
Natuurlijk is de vraag ook in hoeverre je dat moet willen. En of je niet juist moet praten met degenen die zelf al enigszins zijn uitgebroken…
Wordt vervolgd…
de koffie massamarkt beweegt richting kwaliteit. Als dat geen goed nieuws is…
http://www.profnews.nl/1021510/consument-wil-betalen-voor-lekkere-koffie-en-thee