In de serie Koffiezaken komen artikelen, gepubliceerd in CoffeePro, nog een keer voorbij. In de artikelen lees je over gedreven (horeca)ondernemers en hun zaak.

Eén ding hebben de ondernemers gemeen: een uitgesproken passie voor koffie. Iedere blogpost in deze serie wordt afgesloten met een update van de ondernemer zelf.

 

MARCUSkoffie in IJsselstein

Moderne koffiebar met ouderwets gastheerschap

Gepubliceerd in juli 2012

 

Marc van Nieuwkerk (27) staat ontspannen tegen het deurkozijn geleund als ik door de pittoreske winkelstraat van IJsselstein aan kom lopen. Hij is duidelijk ontspannen en gaat me trots voor, zijn espressobar binnen. De rode LaMarzocco verwelkomt iedere bezoeker. De ruimte is vol zonder rommelig te zijn; ruw houten tafels nodigen uit om plaats te nemen.

De fijne espresso die Marc serveert, zorgt direct voor gespreksstof: de weg naar een uitstekende espresso in een eigen zaak.

Ondernemende barista

Het verhaal van Marc is een voorbeeld voor jonge ondernemende barista’s in Nederland. De nieuwe, groeiende specialty coffee markt biedt de kans om snel te groeien aan ondernemers die weten wat ze willen. De markt biedt zoveel kansen dat het makkelijk is om hier en daar van alles te doen. Met een duidelijk doel voor ogen, is het kiezen van activiteiten makkelijker en is binnen een paar jaar veel te bereiken.

Nog maar twee jaar geleden werkte Marc als bedrijfsleider bij Kloosterhoeve in Harmelen. Via een koffiecursus bij koffiebranderij Peeze werd hij voorgesteld aan het baristavak. Marc zag mogelijkheden en geloofde direct dat ‘koffie’ zich snel zou ontwikkelen naar de positie die wijn toen al had. Hij besloot zich verder te ontwikkelen als barista en streeft naar een eigen zaak waar koffie een hoofdrol zal spelen.

Een koffiezaak runnen, kan niet zonder voldoende koffiekennis en –kunde. In zijn toenmalige functie zou Marc die kennis niet opdoen, dus besloot hij afscheid te nemen van Kloosterhoeve.

Werken als barista

Op zoek naar werk als barista waar hij het vak onder de knie kan krijgen, kwam Marc bij MobiCcino terecht, een aanbieder van espressokoffie op evenementen. Hier leert hij de fijne kneepjes van het baristavak van onder andere Esther Maasdam en Rahwa Gebremeskel. Binnen zes maanden bereikt Marc zijn doel: hij heeft voldoende geleerd en het is tijd voor een volgende stap.

Koffie op evenementen

Om een espressobar te starten is niet veel kapitaal nodig, maar zonder kapitaal kan het niet. Om zijn spaarrekening sneller te vullen, stopt Marc bij MobiCcino en start hij zijn eigen koffieservice voor evenementen met een koffiebus: Freakin Events. Dit geeft hem ook de kans zijn natuurlijke gastheerschap toe te voegen aan zijn nieuwe baristaskills. De opgedane koffiekennis is een goede basis om met Freakin Events verder te leren en te experimenteren. Het espressovirus heeft Marc bereikt en hij begint een netwerk van koffievrienden op te bouwen.

Binnen een jaar heeft Marc €20.000 om te investeren in zijn koffiebar. Daarnaast heeft hij kunnen investeren in espressoapparatuur. Het is voldoende om op zoek te gaan naar een geschikte locatie. Marc kiest bewust voor een locatie in een centrum van een kleine stad. Hij gelooft in een koffiebar waar gasten zich thuis voelen.

IJsselstein

In IJsselstein viel zijn oog op een pand waar toen nog een meubelmaker zijn produkten verkocht. Na een goed gesprek met de meubelmaker begon een reeks van bezoekjes aan de gemeente. Uiteindelijk was de horecavergunning geregeld en kon de verbouwing beginnen.

De winkel van de meubelmaker is omgetoverd in een koffiebar. Grootste kostenposten: een wand bij de entree en het aanleggen van voldoende stroomgroepen. Het meubilair komt van de meubelmaker en van eigen hand. MARCUSkoffie opent op 2 maart 2012 de deuren.

Leveranciers

Samen met zijn vriendin, Elvira Schotborgh, runt Marc de koffiebar. Naast koffie serveren ze huisgemaakte taarten, onweerstaanbaar voor de, nu al, vele vaste gasten. Als koffieleverancier kiest Marc voor Het Koffielab, met Sebastiaan van Pommeren als koffiebrander en –inkoper. De thee wordt geleverd door T-Brewer, van Frans Taapken. Overige produkten worden zo mogelijk zeer lokaal ingekocht.

Gastheerschap

Hoewel een koffiebar al snel zeer produktgericht is, noemt Marc gastheerschap als de meest belangrijke eigenschap van hem als ondernemer. Natuurlijk moet de kwaliteit van de produkten goed zijn, maar zijn gasten komen allereerst voor de ontspannen sfeer en prettige service.

De eerste maanden was de omzet hoger dan gedacht door veel, nieuwsgierige bezoekers. Het aantal bezoekers is ondertussen op een vast niveau gekomen. Omzetgroei mogelijkheden ziet Marc door de besteding per gast te verhogen. Dit kan door het aanbod te verbreden en het bezoek te verlengen.

Toekomst

Ik geloof niet dat het verhaal van Marc hiermee eindigt, al geeft hij aan dat hij zich voorlopig op zijn koffiebar in IJsselstein zal richten. Als de storm van de afgelopen twee jaar is afgezwakt tot een prettig briesje, zal een volgend doel vanzelf zichtbaar worden.

 

 

Update van Marc van Nieuwkerk, november 2013:

“Ik kan je vertellen dat er echt super veel is veranderd. Ik ben inmiddels door de aanhoudende drukte verhuisd naar een winkel met drie maal zoveel oppervlakte [aan de overkant van het vorige pand]. Ook hier is het al te klein…..
Ook de naam is veranderd naar MARCUS IJsselstein i.p.v. MARCUSkoffie.
Koffie dekt niet de volledige lading van het nieuwe concept. Wij zijn nu meer een goede combinatie van koffie- en wijnbar met mooie producten op het allerhoogste niveau.
Naast de dranken op hoog niveau bieden wij huisgemaakte taarten, broodjes, salades en heel veel lekkernijen als planken vol lekkers als kaas en charcuterie.