In de serie Koffiezaken komen artikelen, gepubliceerd in CoffeePro, nog een keer voorbij. In de artikelen lees je over gedreven (horeca)ondernemers en hun zaak.

Eén ding hebben de ondernemers gemeen: een uitgesproken passie voor koffie. Iedere blogpost in deze serie wordt afgesloten met een update van de ondernemer zelf.

Coffee & Cream in Breda

Gepubliceerd augustus 2012

 

Nog geen 100 meter van het treinstation, staat een stoepbord met de uitnodiging in de zonnige tuin te komen genieten van (ijs)koffie en een stuk huisgemaakte taart. Coffee & Cream is een frisse wind tussen de wat gedateerde zaken in de ruime, brede straat richting het centrum van Breda.

“Het is een ontwikkelgebied,” zegt ondernemer Lonneke Dijkhuis, “over een paar jaar is dit een voetgangersgebied met ruimte voor een terras.”

Koffiecarrière

Na een jarenlange carrière bij Coffeelovers, besloot Dijkhuis haar vaste baan en haar Maastricht achter te laten en een eigen zaak te openen in Breda.

Negen jaar geleden studeerde Dijkhuis geneeskunde en werkte ze in het weekeinde als serveerster, bij Coffeelovers. Al snel werd ze verliefd op het werken in de horeca en op koffie. Ze nam afscheid van haar studie en kreeg de kans om mee te werken bij de opstart van nieuwe vestigingen van Coffeelovers. Ze werd algemeen manager, maar belandde steeds vaker aan de vergadertafel dan achter de espressomachine.

Tijdens haar Coffeelovers-jaren ontwikkelde Dijkhuis zich tot een uitstekend barista. Ze leidde vele barista’s op en nam deel aan nationale baristakampioenschappen. De afgelopen jaren trad ze op als gecertificeerd technisch jurylid bij diezelfde kampioenschappen. In haar Coffee&Cream krijgt koffie dan ook een belangrijke rol, maar niet de leidende rol.

Mensen blij maken

Anders dan veel ondernemers neemt Dijkhuis deze stap niet om meer geld te verdienen of om haar zaak snel uit te breiden. Haar doel is eenvoudig: mensen blij maken. Door haar eenvoudige doel is haar bedrijfsvoering ook eenvoudig en heeft Dijkhuis veel tijd voor de leuke kant van het ondernemen: nieuwe recepten bedenken, taarten bakken en met de gasten praten.

Coffee&Cream is licht en ruim, maar toch warm en knus. Gasten kunnen een rustig plekje op de vide of in de tuin zoeken, of beneden blijven kletsen. De taarten staan als kunststukken in de vitrine, onmogelijk te weerstaan. “Dit ben ik” zegt Dijkhuis.

“Gasten weten dat het goed komt zodra ze binnenkomen” zegt Dijkhuis. Gastvrouwschap, dat is het unique selling point van Coffee&Cream.

Produkten van goede kwaliteit zijn voor Dijkhuis een vanzelfsprekendheid. De finishing touch is de liefde en rust waarmee die produkten worden verwerkt en geserveerd.

Investeren

De rust die Dijkhuis uitstraalt is opmerkelijk als je weet dat zij binnen een maand een pand verbouwde en inrichtte. Het idee om een eigen zaak te beginnen was er al een paar jaar. Toen ze in december 2011 het pand in Breda tegenkwam, moest ze snel handelen. Een budget om maanden te werken aan een verbouwing met ontwerpers en een aannemer was er simpelweg niet. De zaak moest zo snel mogelijk open zodat de periode zonder inkomen zo kort mogelijk gehouden kon worden.

Familie en privé-investeerders hielpen Dijkhuis aan een startkapitaal. Veel financiële ruimte is er niet, dan is tijd geld. Dijkhuis: “Zonder focus lukt dit niet, dan blijf je bijvoorbeeld de gemeente niet dagelijks bezoeken om een vergunning te krijgen. Ik wist wat ik wilde en heb het zelf gedaan”. Binnen een maand toverde ze een voormalig winkel om in een wonderschone horecazaak. Al haar kennis en ervaring stortte zij in de zaak, inclusief een ongekend talent voor ontwerp.

Leveranciers

Dat haar liefde voor Coffeelovers nog altijd groot is, blijkt uit de koffiekeuze: Blanche Dael (het moederbedrijf van Coffeelovers) krijgt de ruimte in de koffiemolens.

Kees van der Westen leverde in recordtijd een 3-groeps Mirage.

Cake, taart, soep en broodjes maakt Dijkhuis zelf. “Niks moet, alles mag,” zegt Dijkhuis “ik bepaal wat er op de kaart staat en kan de tijd nemen om te experimenteren”. Wat er uiteindelijk op de kaart staat, wordt mede bepaald door haar gasten, aan wie Dijkhuis altijd vraagt of het nog beter kan.

Thuiskomen

Dijkhuis is duidelijk helemaal in haar element, maar op een roze wolk zit ze zeker niet. Ze voelt de verantwoordelijkheid van het halen van voldoende omzet om de vaste lasten en haar medewerkster iedere maand te kunnen betalen. Ze werkt met een goed uitgewerkt plan en heeft nauwelijks tijd voor sociale contacten. Haar gevonden gevoel van vrijheid kan hier met gemak tegen op. Voor Dijkhuis is Coffee&Cream dagelijks thuiskomen en iedere bezoeker is haar gast.

 

Update van Lonneke Dijkhuis, november 2013:

Sinds het artikel verscheen zijn er nog niet zoveel zaken veranderd, het station [Breda] begint ondertussen al aardig vorm te krijgen maar de Willemstraat is helaas nog niet aan de beurt, wel zijn er nog een aantal kleine bedrijven bijgekomen in de straat.
Zo is het pand direct naast dat van mij een kunstgalerie geworden en ligt nog een pand verder nu een vegetarische Turkse specialiteiten zaak. De straat is dus weer een paar ondernemers rijker.
Bij Coffee & Cream gaat het nog steeds goed, het terras is goed gebruikt van de zomer en de hectische wintermaanden zijn weer begonnen. Na het grote succes van vorig jaar zal ik ook dit jaar weer gebak verzorgen voor de kerst, tevens ben ik bezig met uitgebreidere cateringopdrachten.
Was in eerste instantie natuurlijk niet de opzet maar ik heb ondertussen wel geleerd dat je je aan moet passen aan de wensen van de klant. Ook misschien leuk om te vermelden is dat mijn eerste personeelslid nog steeds werkt bij Coffee & Cream, ondertussen als fulltimer.

De koffiebonen worden ook nog steeds geleverd door Blanche Dael, en dat bevalt uitstekend. Het is ook erg leuk dat de ontwikkelingen daar niet stilstaan en dat mijn klanten daar weer in meegenomen kunnen worden. Inmiddels verkoop ik namelijk ook koffiebonen, thee en andere koffie attributen.

De rode draad van de afgelopen twee jaar was wel, “U vraagt, wij draaien” en daar streven we nog altijd naar.

 

 

Coffee & Cream